maandag 29 september 2008

Vrijheid

"Hun pijn en woede is ongelooflijk herkenbaar. Wat ik zeg in mijn boek is dat ik me alleen maar de bedenking maak dat zijzelf ongelukkiger worden door deze houding aan te nemen, door zich vast te bijten in de roep om vergelding. Ik besef echter goed genoeg dat je die houding niet zelf kiest. Ze heeft te maken met emoties, met karakter. Ik vind het verschrikkelijk dat ik de moeder van Joe hoor zeggen dat haar leven kapot is, dat ze voortdurend angstig is. Dat snijdt door merg en been. Dan kan ik me alleen maar gelukkig prijzen dat mijn dochter zegt dat ze opnieuw gelukkig wil worden, dat ze daaraan gaat werken."
(Suzanne Van Well, grootmoeder van 'Luna', over de ouders van Joe Van Holsbeeck, in De Morgen)

Was het niet Sartre die schreef: "vrijheid is de manier waarop je omgaat met de dingen die je overkomen"?