dinsdag 16 september 2008

Nuit blanche

De volle maan saust de tuin met haar glazig schijnsel. Ik zie hoe mooi de schaduw van de grote appelaar neerligt in het grastapijt. Gordijn wordt dichtgeschoven, dan weer open. Ogen dichtgeknepen, weerom ontloken. Lichaam zoekt dekking onder dekens, richt zich weer op. Lijf en geest zijn in staat van opwinding. Het beest wil niet liggen. Het werd uit zijn hok gelokt, vandaag. Wat gekooid was, is uitgebroken. Zinnen, denkdraden, rake verwoordingen echoën in mijn hoofd.

Was het dat gesprek met haar, met hem, met haar, met hem? Het 'gezel-lige' van de herkenning? Was het die aansteker van een volle maan, die alles verhevigt? Waren we voor één keer één? Een uitgelezen tel, allemaal verbonden, momentane magie, spontane chemie. Hitte die zich via het net uitstrekt, schermen om je tegenaan te schurken, sensoren die zich samen scherp stellen? Spraakverwarming, anti-Babel. Liggen er meer lijntjes dan je ziet? Gelooft iemand dat? Kan dat? Of zwicht ik voor de waan?!

'Liefde en lust zijn natuurlijke vijanden.'
'Ik kan me enorm vermeien in de donzigheid van de liefde.'
'Ik schenk je graag weg, aan hem. Omdat jullie eenzelfde sensitiviteit hebben. Omdat jullie elkaar raken. Omdat ik jullie liefheb.'
'Touch me not, touch me not, come back tomorrow.'
'Aimer jusqu'à la déchirure.'
'Ik weet dat als de tijd er rijp voor is, je me wel vinden zult.'
'Moet een goeie minnaar ook iets zinnigs te vertellen hebben?'
'Niets zo vernietigend als vrouwen die niet genoeg liefde kennen.'
'Soms is er sprake van geestelijke congruentie, soms van lichamelijke, soms van beide.'
'Ik ben het tegendeel van roekeloos in liefde en lust, en heel zuinig en langzaam in mijn toenaderingen - l'embarras du choix stompt af...'
'Hij is het die me momenteel dat instant knagende gevoel in de onderbuik kan bezorgen.'
'Ik heb een sterke muzedrang.'
'Zodra het liefde wordt, is het toch gedaan met die echte vettige lust denk ik, al kunnen er altijd nog restfracties te bespeuren zijn, dat kan...'
'Er is brood en er is spelen. In die optiek is hij het brood, en zijn al de rest 'spelen'. Maar ik ben iets te weinig spelvaardig om lichtzinnig om te springen met relaties. Uiteindelijk mondt het toch vaak uit in liefde, een warm en blijvend gevoel.'

(...)