zondag 24 januari 2010

Ondraaglijk

"Voor mij beantwoordt Bent absoluut aan het romantische cliché van de lijdende kunstenaar. Alleen heeft hij een bijzonder goed ontwikkeld gevoel voor humor, en dat behoedt hem er volgens mij voor om weg te zinken in dat getormenteerde. Door die humor kan hij met al die gevoelens - van de woede om een mislukking tot het extreme geluk van een overwinning - extreem goed omgaan. Maar ik vind dus wel dat hij lijdt. Bent is extreem gevoelig. Extreem gevoelig, hé. Hij heeft zoveel passie, dat is gewoon niet makkelijk om te dragen. Ik prijs me gelukkig dat ik niet zo'n extreme passie in me voel."

"Ik vind het zeer spannend om met Bent samen te leven, en voor hem is het ook leuk om iemand te hebben die minder piekert dan hij. Er hangt toch vaak een grijze wolk boven zijn hoofd. Twee mensen die niet denken, dat is een disaster, maar twee mensen die alléén maar denken, dat lijkt me evenzeer een disaster."

(Martena Duss over Bent Van Looy, in Humo)