maandag 25 januari 2010

Bezit

"Het is als man gewoonweg onmogelijk om voor lange tijd mee te gaan in een driehoeksrelatie. Je wilt de vrouw van wie je houdt voor jezelf. Je wilt niét delen. En hoe meer duidelijk wordt dat dat niet zal kunnen, hoe groter de obsessie wordt om de vrouw helemaal te bezitten. Ik heb de indruk dat vrouwen dat aspect te weinig aanvoelen, dat ze te weinig inzicht hebben in de bezitsdrang van de mannelijke psyche. En ik denk dat mannen en vrouwen niet meer van elkaar kunnen verschillen dan op het vlak van bezit. Maar dat is vaak ook een teken dat de relatie op zich niet goed zit, dat je weet: ik ga die kwijtraken. Ik ben pas kunnen loskomen uit die obsessie op het moment dat ik alles had gedaan om Haar voor mezelf te winnen. En merkte dat dat, in tegenstelling tot wat ik mezelf wijsgemaakt had, niet zou lukken. Het was erg verscheurend. Een rede die zegt: zij zijn beiden gelukkiger samen, ik mag hen niet uit elkaar trekken. En een gevoel dat langs alle kanten uitschreeuwt: ZIJ IS VAN MIJ, en zij die dat bevestigt."

(was getekend: Een Man).